Boken 'Political Film' utforsker Third Cinema, en sjanger som er dedikert til sosial og kulturell frigjøring. Forfatteren Mike Wayne argumenterer for at Third Cinema spiller en avgjørende rolle i diskusjoner rundt moderne filmpraksis og kulturer. Gjennom en samling av filmer utvider Third Cinema vår forståelse av filmmediet og dets muligheter. Wayne utvikler sin teori om Third Cinema ved å analysere forholdet til First Cinema, som representerer den dominerende og kommersielle filmproduksjonen, samt Second Cinema, som fokuserer på arthouse og auteur-filmer. Boken tar for seg et variert utvalg av filmer, fra 'Evita' til 'Dollar Mambo', 'The Big Lebowski' til 'The Journey', og fra 'Amistad' til 'Camp de Thiaroye'. 'Political Film' undersøker både de politiske likhetstrekkene og de avgjørende forskjellene mellom First og Third Cinema. Forholdet mellom Third Cinema og Second Cinema belyses ved hjelp av den filmskapte skikkelsen av banditten, som sett i filmer som 'Bandit Queen', 'The General' og 'Eskiya'. I tillegg vurderes kontinuitetene og forskjellene til europeiske forløpere som Eisenstein, Vertov, Lukacs, Brecht og Walter Benjamin. Boken fungerer som en polemisk oppfordring til å revurdere og engasjere seg i den politiske dimensjonen av film.