I sin gripende bok, utforsker Stephen J. Ball hvordan utdanning har blitt en sentral politisk problemstilling siden Tony Blairs berømte tale før valget i 1996, der han satte 'utdanning, utdanning, utdanning' i fokus. Gjennom de siste 20 årene har utdanningspolitikk vært omgitt av et hav av statlige initiativer og reformer, inkludert strålende skoler, akademiprosjekter, foreldres velgerett, stiftelsesskoler, troende skoler og undervisningsstandarder. Ball analyserer klart politikkens innflytelse på disse endringene og hvordan de har transformert utdanningslandskapet, noe som fører til at barn blir sett på som 'lærende' og foreldre som 'forbrukere'. Boken stiller også viktige spørsmål om hvis interesser som egentlig står i sentrum for denne utviklingen i utdanningspolitikken, og inviterer leseren til å vurdere alternative perspektiver på utdanning. Med en sociologisk tilnærming gir Ball en dypere forståelse av de politiske mekanismene bak utdanning i vår tid.