Denne banebrytende boken er den første som spesifikt fokuserer på forskningsmetoder innenfor den politiske økonomien for medier og kommunikasjon. Den gir en metodologisk verktøykasse for å undersøke hvordan medier, teknologi og kulturelle industrier fungerer innenfor sine historiske, institusjonelle, strukturelle og systemiske kontekster. Ved å samle bidrag fra forfattere over hele verden, presenterer dette verket en omfattende oversikt over den nyeste utviklingen innen metoder i den politiske økonomien av medier og kommunikasjon. Boken knytter disse metodene til nærliggende tilnærminger for å studere eierskaps- og maktkonsentrasjon, pluralisme og mangfold, regulering og offentlige politikker, samt styring, kjønnsdimensjoner og bærekraft. Samlingen utforsker de metodologiske innovasjonene som kritikere innen politisk økonomi benytter for å analysere et raskt endrende digitalt medielandskap, med fokus på ideologi, narrativer, sosialanalyse og praksis i kommunikasjon, inkludert etnografiske og deltakende metoder.