I boken "Politics Unseen" tilbyr Ellen Macfarlane en radikal ny tilnærming til 'rene fotografier' fra kunstfotografiforeningen Group f.64 i California, som er kjent for sine bilder av vestlandslandskap, frukter, grønnsaker, blomster og ansikter. Ved å fokusere på samarbeidene mellom medlemmene av f.64 og deres trykk innen kommersielle, politiske og kunstneriske sfærer, utfordrer boken etablerte oppfatninger om at gruppen var uinteressert i samtidige hendelser, og setter spørsmålstegn ved forestillingene om deres trykk som ikoner for modernistisk renhet. "Politics Unseen" argumenterer for at de politiske aspektene ved f.64s fotografier blir synlige når interkrigstidens ideer om 'renhet' innen eugenikk, rasemessig essens, ernæring, kolonialisme og hagebruk blir grundig undersøkt. Til syvende og sist endrer "Politics Unseen" ikke bare hvordan vi oppfatter f.64, men også hva som kan kategoriseres som et politisk bilde i 1930-tallets Amerika.