I en tid før kravene til gjennomsnittlig drivstofføkonomi (CAF) og utslippsstandarder, fikk en fremtredende leder hos General Motors i oppdrag å ta over en døende divisjon og bringe den tilbake til lønnsomhet. I juni 1956 ble Semon E. 'Bunkie' Knudsen utnevnt som generalmanager for Pontiac Motor Division. Han tilføyde en betydelig dose ytelse til den ellers kjedelige produktlinjen. Knudsens filosofi, 'Ras på søndag; selg på mandag', ble grunnlaget for hans strategiske tilnærming. Selv om idéen om at Pontiac skulle begynne med racing virket urealistisk i 1956, hadde Knudsen en plan. I 1957 lanserte Pontiac Bonneville, en begrenset utgave, drivstoffinjisert høyytelseskabriolet, som var rettet mot det voksende entusiasmarkedet. Knudsen klarte mesterlig å skape en ny, ungdommelig identitet for Pontiac, noe som resulterte i økende salgstall. Pontiacs Super Duty fabrikkbygde dragracer produserte en imponerende rekke vinnere. Den prestasjonsorienterte mentaliteten viste seg å være effektiv, ettersom Pontiacs salg steg til tredje plass blant de ledende bilmerkene.