Poor Economics av Abhijit V. Banerjee, Esther Duflo
Produktbeskrivelse
Vinner av FT Goldman Sachs Business Book of the Year Award 2011. Hva får en mann i Marokko som sliter med å få endene til å møtes til å kjøpe en fjernsyn? Hvorfor bruker de fattigste i India hele 7 prosent av matbudsjettet sitt på sukker? Kan det faktisk være slik at mange barn gjør deg fattigere? Denne tankevekkende boken utfordrer mytene om hva det vil si å leve med svært begrensede ressurser, og avdekker de overraskende beslutningene millioner av mennesker tar hver eneste dag. Med fokus på de mest paradoksale aspektene ved livet under fattigdomsgrensen - som hvorfor de fattige må låne penger for å kunne spare, hvorfor incentiver som virker effektive for oss, kanskje ikke fungerer for dem, og hvorfor de, til tross for å være mer risikovillige enn tradisjonelle investorer, starter virksomheter, men sjelden klarer å utvide dem - gir Banerjee og Duflo oss en ny forståelse av hvordan verden egentlig fungerer.