I en tid der skolen ofte oppfattes som skreddersydd for en hypotetisk A4-elev, fremhever denne boken nødvendigheten av å tilpasse utdanningen til elevenes unike ferdigheter og interesser. Som Elisabeth (17) uttrykte i sitt innlegg i Si;D i Aftenposten i mai 2021, eksisterer det ikke én standard elev, og for at flere skal lykkes i skolen, er det avgjørende at undervisningen reflekterer vår mangfoldighet. Boken tar for seg konseptet pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, der fokus er på aktiv medvirkning fra alle elever, noe som gjør at hver enkelt kan bidra med sine styrker. Dette er et svar på kritikken fra unge stemmer som Elisabeth. Fagfornyelsen og innføringen av det nye læreplanverket for grunnskole og videregående opplæring (LK20) fremhever også behovet for et nytt kompetansefokus der pedagogisk entreprenørskap passer inn. Kjernen i denne læringsstrategien er verdiskaping, erfaringslæring, kreativitet, samarbeid med både medelever og lokalt næringsliv, samt tverrfaglighet. Boken fremhever viktigheten av å integrere disse elementene i skolen for å skape et mer inkluderende og dynamisk læringsmiljø.