«Post Normal Accident» tar for seg Perrows klassiske verk «Normal Accident» fra 1984 og gir nye perspektiver på vår sosiologiske forståelse av sikkerhetskritiske organisasjoner. Landskapet for drift av høyrisikosystemer har gjennomgått betydelige endringer de siste 20-30 årene. Likevel forblir de grunnleggende sosiologiske modellene for sikkerhet sterkt knyttet til klassiske teorier fra 1980- og 1990-tallet. Boken analyserer utviklingen av både konseptuelle og empiriske aspekter som har funnet sted over de siste to til tre tiårene, og undersøker implikasjonene dette har for sikkerhetsforvaltning. Gjennom flere forskningsstrømmer innen sikkerhet, inkludert kognitiv ingeniørvitenskap, systemssikkerhet, høy-pålitelig organisasjon, sikkerhetssosiologi og reguleringsstudier, samt tverrfaglige felt som internasjonal handel, globaliseringsstudier, strategisk forvaltning og økologi, tilbyr verket en ny og innsiktsfull fortolkning av dagens utfordringer. I tillegg undersøker boken hvordan globalisering har omformet driftsmiljøet for høyrisikosystemer.