Boken «PPTs systemrettede arbeid i barnehagen» utforsker hvordan barnet fungerer innenfor en sosial ramme. En av hovedoppgavene til Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) er å støtte barnehager i deres arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. Denne bistanden har som mål å gjøre barnehagen bedre rustet til å tilrettelegge for barn som trenger ekstra støtte eller spesialpedagogiske tiltak, kjent som systemrettet arbeid. Forfatterne viser at det eksisterer en sammenheng mellom systemrettet og individrettet arbeid, og at disse tilnærmingene ikke bør sees som separate. I boken undersøkes PPTs systemrettede arbeid både ut fra historiske og teoretiske perspektiver. Barns medvirkning blir også satt i fokus, samtidig som det gjøres vurderinger omkring mangfold, ledelse, samt kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene. Dette er en antologi bygget på forskning, og den er relevant både for praksisfeltet og akademia. Den er særlig nyttig for studenter innen spesialpedagogikk og velferdsfag, samt forskere og ansatte i PPT og barnehager.