I "Practical Advice to Teachers" deler Rudolf Steiner sine innsikter fra 14 forelesninger holdt i Stuttgart mellom 21. august og 5. september 1919. Boken tar for seg hvordan Waldorf-lærere kan omsette sine pedagogiske idealer til praksis i klasserommet. Den utforsker hvordan læreren kan knytte geografi, kunst og språk sammen på en måte som beriker barnas sjeler. Steiner stiller spørsmål rundt betydningen av et barns respekt for læreren og hvordan dette påvirker deres fremtid. I løpet av to intensive uker ga Steiner tre parallellkurs for de som skulle bli de første lærerne ved den originale Waldorf-skolen. Ett kurs presenterte de grunnleggende ideene bak Waldorf-pedagogikken (The Foundations of Human Experience), mens et annet skapte rom for spørsmål og livlige diskusjoner om spesifikke utfordringer i klasserommet (Discussions with Teachers). Gjennom dette kurset finner Steiner en balanse mellom teori og praksis, hvor han diskuterer nye metoder for å undervise i lesing, skriving, geografi, geometri, språk og mer. Denne boken er en uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å implementere Steiner's progressive pedagogiske tilnærming i sitt arbeid.