«Praksisbok for barnehagelærerstudenten» fungerer som en viktig innføringsbok for studenter som er i barnehagelærerutdanningen. I løpet av den innledende praksisperioden står studentene overfor mange temaer som er essensielle å forstå. Boken tilbyr en omfattende oversikt over sentrale emner som bidrar til å forberede studentene både før de begynner og mens de er i praksis. Med fokus på tverrfaglighet og teoretisk forankring, er boka tilpasset både barnehagelærerstudenter og undervisere, men gir også verdifull innsikt for de som allerede jobber i barnehagen. Boken presenterer praktiske og profesjonsrelevante temaer i tråd med rammeplanen for barnehagen og de nasjonale læringsutbyttebeskrivelsene for praksis. Et viktig mål med boka er å synliggjøre hvordan utdanningsinstitusjonen og praksisfeltet kan støtte og berike hverandre. Forfatterne gir en grundig gjennomgang av sentrale pedagogiske begreper som omsorg, lek, samspill, observasjon, danning, didaktisk planlegging, barnehagens verdier, foreldresamarbeid, inkludering, interaksjon med de yngste barna, veiledning, barns nysgjerrighet, estetiske erfaringer og bevegelsesglede. Redaktørene, Mona Halsaunet Frønes og Vibeke Glaser, har samlet et kompetent team av bidragsytere fra Dronning Mauds Minne Høgskole som tilfører dybde og bredde til innholdet. Boken er ansett for å gi en helhetlig opplevelse, noe Ingeborg Tveter Thoresen beskriver som en essensiell ressurs på pensumlisten. Dette er en bok som utvilsomt vil bane vei for studenter mot en vellykket karriere i barnehagesektoren.