I mange år har de mannlige protagonistenene fra den Pre-Raphaelite bevegelsen skygget for kvinnene i denne revolusjonen innen britisk kunst. Boken "Pre-raphaelite Sisters" tar sikte på å rette opp denne skjevheten ved å vise hvor engasjerte og sentrale kvinnene faktisk var i denne kunstneriske strømmingen. Kvinnene var ikke bare motiver i verkene, men spilte også en viktig rolle i produksjonen av kunsten. Da Pre-Raphaelite Brotherhood (PRB) viste frem sine første verker i 1849, markerte det starten på en ny epoke i britisk kunst. Denne gruppen unge menn, som kalte seg selv 'De unge malerne av England', ønsket å utfordre de utdaterte viktorianske kunstkonvensjonene og gi et nytt perspektiv med sine blændende farger og komposisjoner. Mens man tenker på de ikoniske bildene av William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti og deres samtidige, er det ofte de lyse ansiktene til unge kvinner med glinsende, fallende hår som kommer til sinns, mens de ser ut fra rammene med en dypsindig fremstilling eller i dramatiske scener malt med strålende farger. Hvem var disse kvinner som var så sentrale i denne kunstneriske revolusjonen?