Romantrilogien av Ingmar Bergman består av tre betydningsfulle verk: Den gode viljen (1991), Søndagsbarn (1993) og Fortrolige samtaler (1996). Disse tekstene omtales ofte som «romantrilogien» ettersom de ikke ble skrevet med tanke på film, men som litterære fortellinger. Hver av disse bøkene representerer unike perspektiver på barndommens minner og erfaringer. Bergmans kreativitet i fiksjonens sfære skiller seg ut fra tradisjonelle romaner og konvensjonelle erindringer. Kjernen i trilogien er en dypdykk i foreldrenes kompliserte kjærlighetsliv og ekteskap, et tema som vever seg gjennom alle tre verker. Hver bok har en distinkt form - fra erindringslek til kammerspill - men de deler en felles essens: Bergmans imponerende evne til å avdekke og fremheve den menneskelige tilstanden i hverdagens stille dramaer. Ingmar Bergman (1918-2007) er først og fremst kjent som en legendarisk filmregissør, men i anledning hans 100-årsjubileum har hans litterære bidrag fått økt fokus. Forfatterskapet hans inkluderer ikke bare de nevnte bøkene, men også et omfattende antall filmmanuskripter, artikler, essays, i tillegg til personlige skrifter som notater, arbeidsbøker og korrespondanse. Selv om hans litterære dyktighet alltid har vært anerkjent, har han først nylig oppnådd en betydelig anerkjennelse som forfatter. I dag er han en av de mest spilte dramatikerne globalt. Romantrilogien åpnes med et nyskrevet essay av den anerkjente forfatteren Daniel Mendelsohn, som er kjent for å ha fornyet erindringssjangeren med sine egne bøker som Forsvunnet og En odyssé. Mendelsohn knytter sammen historiske perspektiver fra Bibelen og Homer med dybde i utforskningen av sin egen familiehistorie. Som professor i antikkens kultur ved Bard College, betraktes han som en av USAs mest fremtredende kulturkritikere, og han skriver regelmessig for kjente publikasjoner som The New Yorker og The New York Review of Books.