Hvis du var en graffitiartist i New York City på 1980-tallet, var Martha Cooper den du ønsket skulle dokumentere arbeidet ditt – og hun gjorde sannsynligvis det. I flere tiår har Cooper immortalisert kunstformer som ofte blir oversett, og som vanligvis er ulovlige. Hennes første bok, 'Subway Art' fra 1984 (et samarbeid med Henry Chalfant), blir kjærlig referert til som 'bibelen' av graffitiartister. For å lage 'Spray Nation' har Cooper og redaktør Roger Gastman gjennomgått hundretusener av 35mm Kodachrome-diaer, og nøye valgt ut og digitalisert dem. Fotografiene spenner fra obskure tags til portretter, actionbilder, vegger og malte t-baner. De er ledsaget av gripende essays som hyller Coopers drivkraft, ånd og unike visjon. Bildene fanger et rått New York fra en tid som er borte for alltid. Selv om de opprinnelige verkene (og mange av deres skapere) er tapt, føles disse kraftfulle fotografiene like umiddelbare som en t-bane som dundrer nedover skinnegangen.