I denne kritiske historien gjenopplever DeForrest Brown, Jr. musikkens røtter ved å 'gjøre techno svart igjen'. I "Assembling a Black Counter Culture" presenterer han en grundig gjennomgang og analyse av techno og nærliggende elektroniske musikkstiler som hus og elektro. Gjennom denne boken viser Brown hvordan sjangeren har blitt formet over tid av en svart amerikansk musikalsk sensibilitet. Han drar oss tilbake til 1980-tallets techno-scene i Detroit og fremhever banebrytende grupper som Belleville Three, før han utforsker opprinnelsen til dagens internasjonale klubbmiljø. Brown trekker viktige forbindelser mellom industrialiserte arbeids systemer og kulturell produksjon. Boken dekker også andre innflytelsesrike musikere som Underground Resistance (Mad Mike Banks, Cornelius Harris), Drexciya, Juan Atkins (Cybotron, Model 500), Derrick May, Jeff Mills, Robert Hood, Detroit Escalator Co. (Neil Ollivierra), DJ Stingray/Urban Tribe, Eddie Fowlkies, Terrence Dixon (Population One) og Carl Craig. Med relevant referanse til musikkens utvikling gir Brown leseren en dypere forståelse av technoens kulturelle og sosiale kontekster.