I boken «All the News That’s Fit to Click» tar Caitlin Petre leserne med bak kulissene i medieverdenen, blant annet ved New York Times og Gawker, for å avdekke hvordan prestasjonsanalytikk endrer journalistikken i dag og potensielt kan påvirke andre yrker i fremtiden. Journalister står overfor en overflod av data som avslører hvilke historier som genererer flest klikk, likes, kommentarer og delinger. Disse målingene former ikke bare hvilke nyheter som blir skrevet, men også hvordan de blir promotert, i tillegg til å påvirke ansettelser og oppsigelser blant journalister. Still spørsmål ved om disse dataverktøyene øker journalistens ansvarlighet overfor publikum, eller om de fungerer som en moderne variant av tidtakeren i en fabrikk, noe som kan forverre arbeidsforholdene og kvaliteten på journalistikken. Petre tar for seg hvordan digitale målinger fremstår som en kraftfull, men også snikende form for overvåkning og disiplinering, og undersøker hvordan sanntidsanalytikk har blitt et uunngåelig verktøy i dagens medielandskap.