I 'Black' tar Michel Pastoureau oss med på en fascinerende reise gjennom den sosiale historien til fargen svart i Europa. Svart har alltid symbolisert motstridende ideer—fra autoritet og ydmykhet til synd og hellighet, samt opprør og konformitet, rikdom og fattigdom, godt og ondt. I begynnelsen var svart, forteller Pastoureau oss. Som den arketypiske fargen for mørke og død ble svart i den tidlige kristne perioden assosiert med helvete og djevelen, men også med monastisk dyd. I middelalderen ble svart en del av hoffet og et kjennetegn på kongelig luksus. Med overgangen til tidlig moderne tid fikk svart nye betydninger når europeerne begynte å trykke ord og bilder i svart og hvitt, samtidig som de tok innover seg Isaac Newtons avsløring om at svart faktisk ikke var en farge. Under den romantiske perioden ble svart synonymt med melankoli, mens i det tjuende århundre kom svart (og hvitt) til å representere så mye mer enn bare farger. Pastoureau presenterer sine funn med enestående innsikt, og boken er rikt illustrert, noe som gjør den både vakker og lærerik.