Da varehus som Le Bon Marché først åpnet dørene i midten av det nittende århundre i Paris, fikk kundene mer enn bare et utvalg av ferdiglagde frakkekåper og krinoliner. De ble gitt muligheten til å omfavne en livsstil - bourgeoisiets livsstil. Den gjeldende oppfatningen var at riktig bekledning fremmet riktig atferd. Nå tilgjengelig på engelsk for første gang, var 'Fashioning the Bourgeoisie' en av de tidlige omfattende studiene som forklarte en kulturs sosiologi gjennom det tilsynelatende enkle valget av klær. Philippe Perrot tar leserne med på en sjarmerende reise gjennom fremveksten av den ferdiglagde moteindustrien i Frankrike, og viser hvordan klær i tillegg til å reflektere, også kan forme tro, verdier og ambisjoner. I midten av århundret ble menn oppfordret til å se ned på de dekadente og blafrende fargene fra perioden før revolusjonen, og iføre seg ensfargede svarte frakkekåper som var passende for den mannlige og alvorlige handelsverdenen. Deres koner og døtre, på den annen side, …