«Lobbying America» utforsker hvordan amerikansk næringsliv mobiliserte seg politisk i løpet av 1970- og 1980-årene. Benjamin Waterhouse kartlegger framveksten og den påfølgende fragmenteringen av et bredbasert initiativ for å forene forretningsmiljøet, med mål om å fremme en økonomisk konservativ, antiregulerende og markedsorientert politikk både overfor Kongressen og i det amerikanske samfunnet generelt. Waterhouse argumenterer for at næringslivets politiske engasjement i denne perioden var historisk distinkt, og han belyser hvordan maktforholdene og målene til ledende amerikanske selskapsledere forandret seg. Ved å undersøke opprettelsen av Business Roundtable og revitaliseringen av eldre foreninger som National Association of Manufacturers og U.S. Chamber of Commerce, tar Waterhouse leserne med inn i tankegangen til de mektige administrerende direktørene som responderte på krisene med inflasjon, konjunktursvingninger og synkende industriell produktivitet ved å organisere en effektiv og disiplinert lobbyvirksomhet. Innen midten av 1970-årene hadde denne koalisjonen transformert den økonomiske makten.