Boken "Magdalene Odundo" gir en vakkert illustrert innsikt i hvordan den anerkjente keramikkeren Magdalene Odundo, født i 1950 i Kenya, trekker på postkoloniale erfaringer i sitt kunstnerskap. Hennes ekstraordinære verk, som er mye feiret for sin skjønnhet og universelle appell, har røtter i studier av klassiske former fra en rekke globale tradisjoner, inkludert grekisk, kinesisk, aztekisk og afrikansk kunst. I denne boken belyser Sequoia Miller de koloniale og materielle tradisjonene som former Odundos keramikk, og viser hvordan kunstneren med stor dyktighet blandet kulturelle og etnografiske kilder for å uttrykke den postkoloniale erfaringen. Boken fører til en dypere samtale om Odundos innovative metoder og setter hennes keramiske former i kontekst med global samtidskunst. Et nærgående blikk på kunstnerens arbeider på papir, inkludert hennes trykk og skissebøker, presenteres her i detalj for første gang, noe som demonstrerer hvordan disse verkene utgjør en grunnleggende del av hennes kunstneriske uttrykk.