I boken "Metrics at Work" undersøker Angèle Christin de markante forskjellene i hvordan amerikanske og franske nettaviser håndterer publikumstall og hvilken innvirkning dette har på fremtiden for nyhetsformidling. Overgangen til nett har gjort det mulig for journalister å få en konkret forståelse av hva leserne faktisk interesserer seg for, takket være algoritmisk teknologi som analyserer netttrafikk og aktivitet. Men har denne nye tilgangen til publikumsmetrikker endret journalistenes arbeidsmetoder og profesjonelle identiteter? Christin dokumenterer hvordan journalister forholder seg til publikumsdata, som antall klikk, og analyserer hvordan nye former for klikkagn-journalistikk sprer seg på tvers av land. Gjennom fire års feltarbeid i nettredaksjoner i USA og Frankrike, inkludert mer enn hundre intervjuer med journalister, avdekkes mange likheter mellom de mediegruppene som er undersøkt, som redaksjonelle mål, teknologiske verktøy og til og med kontormøbler. Samtidig avdekker hun viktige og paradoksale forskjeller i hvordan amerikanske og franske journalister tilnærmer seg publikum.