Boken "Noncooperative Game Theory" er en dyptgående ressurs for studenter som ønsker å anvende spillteori som en designmetodikk for å løse utfordringer innen ingeniørfag og datavitenskap. Joao Hespanha undersøker hvordan designutfordringer kan analyseres gjennom perspektiver fra spillteori, som bidrar til å avdekke essensen av hvert problem: Hvem er aktørene? Hva er deres mål? Vil løsningen på 'spillet' virkelig løse det opprinnelige designproblemet? Ved å benytte seg av grunnleggende prinsipper fra spillteori, dykker Hespanha inn i disse problemstillingene og mye mer. Bruken av spillteori i teknologisk design er et relativt nytt fenomen som har oppstått som et svar på de iboende begrensningene i tradisjonelle optimaliseringsbaserte designmetoder. I optimalisering søker man å finne verdier for parametere som minimerer bestemte kriterier, som for eksempel økonomiske kostnader, energiforbruk eller varmegenerering. Imidlertid finnes det alltid en viss usikkerhet ved de valgte parameterne og hvordan de vil påvirke det endelige målet i de fleste ingeniørapplikasjoner. Gjennom en sekvensiell og lettfattelig tilnærming gir boken innsikt i hvordan spillteori kan anvendes til å navigere disse kompleksitetene.