For at et marked skal fungere optimalt, er det essensielt med flere nøkkelkomponenter: konkurranse, prising, regelverk, klart definerte tilbud og enkel tilgang til informasjon. Uten disse elementene ville det rådet kaos. "Orderly Fashion" undersøker hvordan orden opprettholdes i de sammenkoblede forbruker-, produsent- og kredittmarkedene innen den globale motebransjen. Boken tar for seg alt fra detaljister i Sverige og Storbritannia til produsenter i India og Tyrkia, med fokus på merkevarer som Gap, H&M, Old Navy, Topshop og Zara. Patrik Aspers analyserer interaksjonene og konkurransen mellom disse detaljistene i motemarkedet, og kartlegger forbindelsene mellom produsent- og forbrukermarkeder. Han viser hvordan markedets orden best forstås gjennom en analyse av de forskjellige sosiale konstruksjonene som finnes. Med et spesielt fokus på forbruk fremfor produksjon, vurderer Aspers de store detaljistenes rolle som kjøpere i produksjonsmarkedet for klær, og hvordan de kan bli objekter av interesse.