I takt med at folk bruker stadig mer tid på sosiale medier som Twitter og Facebook, blir de oppfordret til å støtte en rekke politiske saker ved å dele, like, støtte eller laste ned innhold. De små handlingene av deltakelse kan skape kjedereaksjoner som utgjør en betydelig del av dagens kollektive handlinger, fra lokale kampanjer til globale politiske bevegelser. 'Political Turbulence' avdekker at de fleste forsøk på kollektiv handling på nettet faktisk ikke lykkes, men noen fører til massive mobiliseringer – til og med revolusjoner. Boken baserer seg på omfattende data generert fra internett og virkelige hendelser, og viser hvordan vellykkede mobiliseringer er uforutsigbare, ustabile og ofte usikre. For å forstå denne urolige makten i den politiske sfæren, benytter forfatterne eksperimenter som undersøker hvordan sosiale medier påvirker borgere i deres avgjørelse om å delta eller ikke. De avdekker hvordan ulike personlighetstyper reagerer på sosiale påvirkninger og identifiserer hvilke typer som er mest mottakelige.