I boken 'Raised to Obey' undersøker Agustina Paglayan hvordan utvidelsen av grunnutdanning i Vesten ikke primært sprang ut fra demokratiske idealer, men heller fra statens ønske om å kontrollere sine innbyggere. I dag har nesten alle land universell grunnskoleutdanning, men hva var egentlig motivasjonen bak beslutningen om å gi utdanning til alle barn? Paglayans bekymringsfulle svar avdekker at innføringen av bredt tilgjengelig grunnutdanning verken var en direkte respons på industrialiseringen, et produkt av demokratiske idealer, eller et forsøk på å utrydde analfabetisme og forbedre ferdigheter. I stedet sprang det ut fra eliters frykt for massene - et ønske om å forme de 'ville', 'ustyrlige' og 'moralsk mangelfulle' barna fra lavere samfunnsklasser til veloppdragne individer som ville adlyde staten og dens lover. Basert på enestående bevis fra to århundrer med utdanningspolitikk i Europa og Amerika, presenterer denne boken omfattende data som belyser ekspansjonen av grunnutdanning og dens karakteristikker.