Boken 'Standing Soldiers, Kneeling Slaves' tar for seg historien om monumenter fra den amerikanske borgerkrigen og avdekker hvordan disse monumentene forvrenger historien og bidrar til å opprettholde hvit overherredømme. USA begynte som et slavesamfunn, hvor millioner av afrikanere og deres etterkommere ble holdt i fangenskap, og dette systemet varte inntil en borgerkrig krevde livet til en halv million soldater, hvorav mange en gang var slaver selv. Kirk Savage undersøker hvordan historien om slaveriet og dets voldelige avslutning ble formidlet i offentlige rom – spesielt gjennom de skulpturelle monumentene som dominerte gater, parker og bysentra i det 19. århundre i Amerika. Ved å se på både bygde og planlagte monumenter viser Savage at den mest betydningsfulle perioden for bygging av monumenter i amerikansk historie fant sted midt i kampene om rase, kjønn og kollektiv hukommelse. 'Standing Soldiers, Kneeling Slaves' stiller en rekke fascinerende spørsmål og er den eneste grundige undersøkelsen av monumentbygging etter borgerkrigen som et element i nasjonal og rasemessig definisjon. Boken inneholder en ny forord av forfatteren.