I boken "The Address of the Eye" presenterer Vivian Sobchack en ny og provoserende tilnærming til filmteori. Hun argumenterer for at kino ikke bare er en sensuell objekt, men også et subjekt som sanser, opplever og gir mening. Sobchack utfordrer de grunnleggende forutsetningene i dagens filmteori, som ofte reduserer film til kun et visuell objekt og publikum til passive ofre for et deterministisk kinoapparat. Hun avdekker hvordan disse antakelsene overser både den materielle og kulturhistoriske konteksten som både filmen og publikum befinner seg i. For å støtte sin tese, foreslår hun en radikal idé om at den filmatiske opplevelsen avhenger av en tosidig visning, hvor både seeren og filmen eksisterer som både subjekt og objekt i den visuelle opplevelsen. Gjennom å trekke på eksistensiell og semiotisk fenomenologi, med særlig vekt på arbeidet til Merleau-Ponty, viser Sobchack hvordan filmopplevelsen gir en dypere innsikt i den reversible, dialektiske og meningsfulle naturen av den kroppslige visjonen vi alle opplever daglig, både som noe som er 'mitt' og som 'noens annet'. I sin utforskning av filmens intellektualitet og meningsinnhold, tar forfatteren leserne med på en reise gjennom filmens komplekse virkelighet.