I 'The Company of Strangers' tas leseren med på en fascinerende reise inn i de bemerkelsesverdige og skjøre aspektene ved våre hverdagsliv. Denne fullstendig reviderte og oppdaterte utgaven inkluderer et nytt kapittel som analyserer hvordan utviklingen og svekkelsen av sosial tillit forklarer den ustabile økonomiske boomen globalt de siste ti årene, samt den påfølgende finanskrisen. Gjennom å trekke inn innsikter fra biologi, antropologi, historie, psykologi og litteratur, utforsker Paul Seabright hvordan vår evolverte evne til abstrakt resonnement har gjort det mulig for institusjoner som penger, markeder, byer og banksystemet å gi grunnlaget for den sosiale tilliten vi trenger i våre dagligliv. Selv de mest enkle handlingene som å kjøpe mat og klær er avhengige av et imponerende nettverk av interaksjoner som strekker seg over hele kloden. Hvordan har mennesker utviklet evnen til å stole på totalt fremmede for å tilfredsstille våre mest grunnleggende behov?