The Elements of Visual Grammar er en fargerik innføring i de grunnleggende prinsippene for visuell kommunikasjon, som enhver innholdsskaper og -forbruker bør kjenne til. Rette bilder har kraften til å tiltrekke oppmerksomhet, vekke nysgjerrighet og inspirere seerne til å bli værende lenge nok til å lese tilhørende tekst. I dagens samfunn er det nærmest en nødvendighet å kunne bruke eller forstå bilder i kommunikasjon av alle typer, enten det dreier seg om formelle profesjonelle publikasjoner eller mer uformelle innlegg på sosiale medier. En solid forståelse av visuell grammatikk er derfor essensiell for både innholdsprodusenter og forbrukere. Likevel får de fleste ikke opplæring i visuell grammatikk med mindre de velger en karriere innen kunst- eller designfeltet. Boken gir en praktisk forklaring på bruken av bilder i ulike medier, rettet mot skribenter, forskere og andre fagfolk. Den prisbelønte art directoren og designprofessoren Angela Riechers presenterer et fleksibelt sett med prinsipper og beste praksis for å velge bilder som fungerer, og for å bruke dem på den mest overbevisende måten. Resultatet er en uunnværlig guide for alle som ønsker å forbedre sine visuelle kommunikasjonsevner.