Marcel Detiennes banebrytende verk, "The Gardens of Adonis", tilbyr en ny og tankevekkende tilnærming til forståelsen av Adonis-myten, med betydelige konsekvenser for historien om seksualitet og kjønnsproblematikk, samt Hellenisk litteratur. Forfatteren setter spørsmålstegn ved Sir James Frazer sin tese om at vegetationguden Adonis, hvis tidlige død ble sørget over av kvinner, og hvis oppstandelse feiret en gledelig anledning, symboliserte den årlige syklusen av vekst og forfall i jordbruket. Ved å benytte strukturalismens analytiske verktøy, argumenterer Detienne for at Adonis-festivalene faktisk fremstiller en forførende, men impotent og fruktesløs gud. Hans fysiske manglende evne førte til hans død under en villsvinjakt, der hans kropp ble funnet i et salatfelt. Gjennom å kontrastere Adonis-festivalene med de mer alvorlige feiringene tilegnet Demeter, kornets gudinne, avdekker Detienne hvordan de første fungerer som en parodi og negasjon av ekteskapsinstitusjonen. Han utforsker også de kortvarige hagene som athenske kvinner planted i spott over Adonis-festivalen.