Melankoli handler ikke bare om tristhet, fortvilelse og tap. Som renessansekunstnere og filosofer forsto allerede for lenge siden, kan den også gi opphav til en spesiell kreativitet som stammer fra en dyp bevissthet om livets foranderlighet og den uunngåelige syklusen av fødsel og død. I "The Melancholy Art" dykker Michael Ann Holly ned i de unike forbindelsene mellom melankoli og kunsthistorikerens håndverk, ved å trekke på psykoanalyse, filosofi og den intellektuelle historien i kunstens utvikling. Selv om objektene kunsthistorikere studerer er materielt til stede i vår verden, er verdene de stammer fra for alltid tapt i tidens strøm. I denne velskrevne og inspirerende boken undersøker Holly hvordan denne disjunksjonen preger kunsthistorien og hvordan den kan gi opphav til melankolske følelser hos historikere som skriver om kunst. Hun konfronterer viktige og utfordrende spørsmål innen sitt fagfelt: Hvorfor skriver kunsthistorikere i det hele tatt? Hvilke psykologiske utvekslinger foregår mellom kunstobjektene og de som skriver om dem?