Er Internett med på å demokratisere amerikansk politikk? Mobiliserer politiske nettsteder og blogger inaktive borgere og gjør den offentlige debatten mer inkluderende? I "The Myth of Digital Democracy" avdekker Matthew Hindman at Internett, til tross for populære oppfatninger, har gjort lite for å utvide den politiske diskursen. I stedet styrker det en liten gruppe av eliter – noen nye, men de fleste velkjente. Hindman argumenterer for at selv om hundretusenvis av amerikanere blogger om politikk, mottar blogger kun en ubetydelig del av netttrafikken, og mesteparten av lesningen går til et knippe av mainstream, høyt utdannede profesjonelle. Han viser at, til tross for det store antallet uavhengige nettsteder, er publikummet for nettbasert nyhetsformidling sterkt konsentrert rundt de tyve største mediehusene. I tillegg domineres online organisering og innsamlingsaksjoner av et par mektige interessesektorer. Hindman analyserer nesten tre millioner nettsider for å undersøke hvordan det politiske innholdet er koblet sammen, hvordan borgere søker etter politiske nyheter, og hvordan ledende søkemotorer som Google og Yahoo! bidrar til å forme denne dynamikken.