Det har ofte blitt hevdet at 'monstre' – overnaturlige skapninger med kropper sammensatt av flere arter – spiller en betydelig rolle i tankene og bildene til folk i alle kulturer og tidsperioder. I "The Origins of Monsters" presenterer David Wengrow et alternativt perspektiv. Han viser at komposittfigurasjoner er både sjeldne og isolerte i kunsten fra forhistorisk tid. I stedet ble 'monstre' en utbredt del av visuell produksjon i den antikke verden med fremveksten av byer, eliter og kosmopolittiske handelsnettverk. Wengrow tar leseren med på en reise for å avdekke hvordan disse fantastiske bildene oppstod og hvordan de ble overført fra generasjon til generasjon. Gjennom sine analyser stiller han spørsmål som: Kan kognitiv vitenskap forklare kraften i slike bilder? Besitter evolusjonspsykologi nøkkelen til å forstå symbolers overføring? Og hvordan påvirkes vår skapelse og oppfatning av bilder av institusjoner og teknologier? Wengrow graver dypt i kunstens rolle, og inviterer oss til å reflektere over forbindelsene mellom sinn og kultur.