Boken 'The Painter's Touch' gir en ny og dypere forståelse av utviklingen av kunstnerisk modernitet i 1700-tallets Frankrike. Ved å betrakte malerier som både bilder og materielle objekter, stiller Ewa Lajer-Burcharth avgjørende spørsmål om hvilken betydning maleren selv har i prosessen. Hvordan påvirker denne erfaringen vår forståelse av både maleriet og dets skaper? Gjennom nøye analyser av verker fra tre fremstående franske malere – François Boucher, Jean-Siméon Chardin og Jean-Honoré Fragonard – presenterer Lajer-Burcharth en radikal nytolkning av deres kunstneriske praksis. Denne rikt illustrerte boken utforsker begrepet 'touch' og undersøker de strategiske valgene disse malerne har gjort når det gjelder materialitet. Gjennom sin grundige tilnærming kaster hun lys over hvordan malerens arbeid bidro til opplysningstidens kultur og hvordan overflaten fungerer i Bouchers produksjon. 'The Painter's Touch' gir en ny dimensjon til vår forståelse av disse kunstenes bidrag i sin samtid.