I "The Political Poetess" utfordres vante oppfatninger av skikkelsen til den 19. århundres poetessen, og nye fortolkninger av poetiske prestasjoner og kritikk blir presentert. Tradisjonelt har den mytiske poetessen posisjonert seg som en skapning fra 'separate spheres', en som har vært unntatt fra de nye forståelsene av 1800-tallets kvinnelige politiske poetikk. Tricia Lootens snur opp ned på disse antakelsene ved å fremheve en 19. århundres husholdnings- eller privatsfære hvis imaginære, apolitiske hjerte også er hjertet av nasjonen og imperiet, og som, som revidert historie stadig bekrefter, er traumatisert og hjemsøkt av slaverihistorier. Ved å se bort fra sene viktorianske forsøk på å glemme de uskikkelige, sentimentale løftene fra tidlige antislaverivinnere, gjenoppretter "The Political Poetess" fremføringer av poetesser som Julia Ward Howes 'Battle Hymn of the Republic' og Emma Lazarus' 'The New Colossus' til dagens lys—og med dem livskraften til den svarte poetessen innenfor afroamerikansk offentlighet.