Boken "The Power of Cute" tar leseren med på en fascinerende reise inn i fenomenet søthet og dens enorme innflytelse på oss. Fra emojis og fluffy valper til mer underlige og subversive uttrykk, har søthet inntatt verden med full kraft. Globale ikoner som Hello Kitty og Pokémon, verkene til kunstnerne Takashi Murakami og Jeff Koons, samt karakterer som Heidi, den gode krysseøydede oppossumen, og E.T., alt sammen illustrerer denne voksende makten. Men hva innebærer egentlig begrepet 'søtt' som en følelse og stil? Hvorfor er det så gjennomgripende? Er det bare barnslig overfladiskhet, eller finnes det noe mer underlig og til og med truende bak denne lettsindige fasaden? Simon May gir oss nyanserte og overraskende svar på disse spørsmålene. Vi pleier å oppfatte søthet som noe minimalt, uskyldig og hjelpeløst. May utfordrer dette vanlige synet ved å undersøke alt fra Mickey Mouse til Kim Jong-il, og han argumenterer for at søthet ikke bare er knyttet til søte egenskaper, men også tryllebinder oss ved å forvandle eller forvrenge dem til noe med lekende, ubestemmelig makt, uavhengig av kjønn, alder, moral og til og med art. May dykker dypt inn i disse temaene.