I "The Sack of Rome, 1527" presenterer den fremtredende kunsthistorikeren André Chastel en fascinert skildring av den kunstneriske og kulturelle innvirkningen av plyndringen av Roma i det sekstende århundre. Gjennom en illustrert beretning avdekker Chastel de historiske tvetydighetene rundt hendelsene som ledet frem til denne katastrofen, og skaper en dyp kontrast mellom den blomstrende kunstverdenen under pave Klemens VII og Roma etter at byen ble røvet av keiser Karl V's tropper i 1527. Boken kaster lys over de kulturelle konsekvensene av Romas ydmykelse, og fremhever hvordan Mannerismen spredte seg eller ble «europeisert» av kunstnere som flyktet fra byen, inkludert Parmigianino, Rosso, Polidoro, Peruzzi og Perino del Vaga. Samtidig benyttet Klemens' kritikere de nye mediene innen trykking og etsing for å overtale folket med karikaturer og satiriske skrifter, mens Roma svarte med monumentale verk som bekreftet pavens verdslige makt. Chastel utforsker både tapet av en stor kunstnerisk æra og de nye retningene som oppsto i en tid preget av tragedie og omveltninger.