I "The Underwater Eye" tar Margaret Cohen oss med på en fengslende reise gjennom underholdningshistorien og hvordan undervannsfotografi har formet både filmestetikk og den offentlige oppfatningen av havene. Boken utforsker hvordan utviklingen av moderne dykkeutstyr og filmkamera-teknologi har gitt filmskapere muligheten til å ta menneskets blikk inn i dypet, og dermed skapt nye og spektakulære bilder av havene og den undervannsverdenen. Gjennom innovative metoder på verdens mest utfordrende filmsett har filmskapere utnyttet den emosjonelle kraften fra undervannsmiljøet, og dermed utviklet visjoner som spenner over sjangre fra skrekk og tragedie til eventyr, skjønnhet og surrealistiske uttrykk. Boken analyserer arbeider fra filmskapere som J. E. Williamson, som oppfant den første undervannsfilmteknologien i 1914, til Wes Anderson, som filmet undervanns- scenene i sin film "The Life Aquatic with Steve Zissou" helt i et basseng i 2004. Gjennom disse eksemplene belyser Cohen hvordan undervannskinematografi har underholdt publikum og formet deres forståelse av havets realiteter.