I løpet av de siste åtti årene har franske vinmarker, vingårder og vinmarkedsføring gjennomgått dyptgripende endringer fra teknologiske, vitenskapelige, økonomiske og kommersielle perspektiver. Denne transformasjonen er virkelig revolusjonerende for en industri med tusenårige tradisjoner. I "The Wine Revolution in France" analyserer Leo Loubre hvordan moderniseringen av det vestlige samfunnet har skapt nye betingelser i etablerte markeder, noe som har gjort introdusering av innovative teknikker og prosesser nødvendig for overlevelse for vinprodusentene. Loubre gir innsikt i hvordan endrede miljøforhold har tillatt banebrytende enologer å skape vinvarer som passer bedre til moderne smaker og livsstil. I tillegg diskuterer han den sosiale påvirkningen av vinrevolusjonen på arbeidere i industrien. Den tredje generasjonen av dette nye vinproduksjonsregimet møter arbeids- og levevilkår som er drastisk forskjellige fra sine forgjengere, samtidig som de er vitne til den nesten totale forsvinningen av det tradisjonelle arbeidsmiljøet.