I denne klassiske boken om filmteori presenteres en systematisk studie av filmmediets teknikker og deres potensielle anvendelser for å skape formelle strukturer i enkeltfilmer, som Dovzhenkos 'Jorden', Antonionis 'La Notte', Bressons 'Au Hasard Balthazar', Renoirs 'Nana', og Godards 'Pierrot le Fou'. Første gang utgitt i 1981, er dette verket et viktig bidrag til forståelsen av filmspråk og dets muligheter. Princeton Legacy Library benytter den nyeste trykk-på-forespørsel-teknologien for å gjøre tidligere utgitte bøker tilgjengelige igjen, noe som gir en ny sjanse for lesere til å utforske disse verdifulle tekstene. Utgavene bevarer originaltekstene fra disse betydningsfulle bøkene, samtidig som de tilbys i slitesterke paperback- og innbundne utgaver. Princeton Legacy Library har som mål å øke tilgangen til det rike akademiske arvet som finnes i tusenvis av bøker utgitt av Princeton University Press siden grunnleggelsen i 1905.