I anledning hundreårsjubileet for T. S. Eliots modernistiske mesterverk, tilbyr "What the Thunder Said" en dypdykkende kulturell historie om hvordan "The Waste Land" ble til, dens eksplosive innvirkning og vedvarende betydning. Da T. S. Eliot publiserte "The Waste Land" i 1922, satte han den trettifire år gamle forfatteren på veien mot verdensberømmelse og Nobelprisen. Men som Jed Rasula påpeker, er "The Waste Land" ikke bare et dikt; det betegner et fenomen, som en tornado eller et jordskjelv. Utgivelsen var et skjellsettende øyeblikk som markerte en klar skillet mellom fortid og fremtid. Dette diktet erklærte tydelig at den eldgamle kunsten å skrive poesi hadde blitt moderne. I "What the Thunder Said" forteller Rasula hvordan "The Waste Land" forandret poesi for alltid og hvordan denne kulturelle eksplosjonen varslet om en modernistisk revolusjon innen alle kunstformer, fra abstraksjon i visuell kunst til atonalitet i musikk. Fra de berømte åpningslinjene, "April is the cruellest month, breeding / Lilacs out of the dead land," til den avsluttende sanskritmantraen, "Shantih shantih shantih," fletter "The Waste Land" sammen unike og komplekse uttrykk som utforsker den moderne tilstanden.