Boken "Problembarna: manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern" setter fokus på den omfattende bruken av manualer og ulike programmer som påvirker hverdagen til barn og unge, samt arbeidet til fagpersoner innenfor disse områdene. Denne antologien undersøker kritisk hvilke effekter disse programmene faktisk har og stiller spørsmål ved deres faglige og etiske fundament. Leserene vil bli utfordret til å reflektere over spørsmål som: Har programmene den effekten de hevder? Hva slags verdier ligger til grunn for disse tiltakene? Hvilken plass har standardiserte løsninger i det komplekse arbeidet med barn og unge? Bokens fokus illustrerer hvordan slike programmer ofte oppfattes som svar på politiske krav om effektive tiltak for å bekjempe problemer som mobbing, dårlig skoleprestasjon, frafall i videregående skole og psykiske helsesykdommer. Den avdekker også hvordan store økonomiske ressurser og personell mobiliseres mot disse programmene. Det er en samling av bidrag fra femten forfattere med ulik faglig bakgrunn, noe som gir leserne en allsidig innsikt i temaet. "Problembarna" bør leses av alle som arbeider med, eller er interesserte i, barn og unges velferd og utvikling.