Problembasert læring for studenter og lærere av Roar C. Pettersen
Produktbeskrivelse
Boken "Problembasert læring for studenter og lærere" av Roar C. Pettersen gir en dyptgående innsikt i de pedagogiske og læringspsykologiske fundamentene som ligger til grunn for PBL-modellen. Den veileder leserne i hvordan man praktisk kan implementere problembasert læring i skolens hverdag. Boken diskuterer også de ulike rollene som både studenter og lærere inntar i problembaserte læringsmiljøer, samt de typiske utfordringene de kan møte mens de arbeider med PBL og caseoppgaver. Gjennom de siste 25 årene har PBL vokst fram som en betydelig pedagogisk tilnærming, og den anvendes nå i stor grad ved høgskoler, universiteter, videregående skoler og til og med på grunnskolenivå. I PBL jobber studentene sammen i grupper, hvor de adresserer realistiske oppgaver og benytter seg av en problemløsende arbeidsmetode, med tiltakende støtte fra læreren. Denne tilnærmingen, som setter selve problemet i fokus, danner kjernen i PBL. Boken utforsker også hvordan PBL, sammen med relaterte studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk, kan bidra til å utvikle mer fleksible og målrettede læringsopplegg.