Denne redigerte samlingen av kapitler omhandler den stadig utviklende disiplinen procedural storytelling innen videospill. Spill er et interaktivt medium, og dette samspillet mellom forfatter, spiller og maskin åpner for nye og spennende måter å skape og fortelle historier på. I hvert essay demonstrerer utøvere av denne kunstformen hvordan tradisjonelle fortellingsverktøy som karakterisering, verdenskaping, tema, fremdrift og atmosfære kan tilpasses for å oppnå ønsket effekt, med spesifikke eksempler fra deres egne spill. Leseren vil lære å konstruere narrativesystemer, skrive prosessuell dialog og utvikle fengslende karakterer med unike personligheter og bakhistorier. Nøkkelfunksjoner inkluderer en introduksjon til forskjellene mellom statisk/tradisjonell spilldesign og prosessuell spilldesign, samt demonstrasjoner av hvordan man kan løse eller unngå vanlige problemer knyttet til prosessuell spilldesign på en konkret måte. Boken er verdens beste guide for hvordan man kan begynne å tenke på prosessuell design.