I en tid der profesjonelle yrker i økende grad blir preget av målrettet styring og effektivisering, reiser boken 'Profesjon og kritikk' viktige spørsmål om kritikkens muligheter innen forvaltningen av profesjoner. Boken fokuserer spesielt på barnehagelæreres profesjonsutøvelse og utforsker hvordan krav om standardisering og evidensbasert praksis kan utfordre profesjonelt skjønn. Gjennom bidrag fra tolv anerkjente forfattere fra Norge og Danmark, bringes det frem et nyansert bilde av dilemmaene som profesjonsutøvere møter i dagens velferdssamfunn. Strukturen i boken er delt inn i tre deler. Den første delen, 'Profesjon, integritet og organisasjon', ser nærmere på hva som fremmer og hemmer kritikk i profesjonelle miljøer. Her analyseres fenomenet kritikk og dets betydning for organisasjoner som ønsker å opprettholde en høy faglig standard. Den andre delen, 'Pedagogikk, fagspråk og profesjonalisering', belyser hvordan skjønn og sensitivitet for konteksten er avgjørende i pedagogisk praksis. Det diskuteres også hvordan utviklingen av et relevant fagspråk kan styrke fagligheten innen pedagogisk arbeid. Avslutningsvis fokuserer den tredje delen, 'Politikk, kunnskap og profesjonelt ansvar', på samfunnsmandatet som profesjonsutøvere har, hvilke kunnskaper som er nødvendige for å oppfylle dette mandatet, og den politiske konteksten som legger rammer for profesjonsutøvelse. Boken henvender seg primært til studenter i profesjonsutdanninger, barnehagelærere, lærere og pedagoger, samt ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner.