I boka 'Profesjonalisering innenfra - skolelederens viktigste oppgave' undersøker Øyvind Sørreime hvordan skoleledere kan ta ansvar for utviklingen av faglig kompetanse innenfor skolene. Han skiller mellom to tilnærminger til profesjonalisering: den som kommer fra myndighetene og skoleeierne, og den som initieres av lærere og skoleledere selv. Sørreime baserer sin analyse på en solid forankring i forskningsbasert kunnskap, utdanningspolitiske styringsdokumenter og innsikter fra samtaler med skoleledere på ulike steder i Norge. Han identifiserer fire viktige forutsetninger som må være til stede for å oppnå en god balanse mellom profesjonalisering ovenfra og innenfra: skolelederens handlingsrom, profesjonelt skjønn, profesjonsetikk og en positiv læringskultur. Denne boka er en uvurderlig ressurs for skoleledere, studenter innen skolelederutdanning, samt andre aktører i utdanningssektoren som ønsker å forstå og forbedre skolenes styringssystemer.