I boken "Professing Criticism" tilbyr professor John Guillory en grundig sosiologisk utforskning av litteraturstudiet, både som faglig disiplin og som yrke. I en tid der humaniora i høyere utdanning står overfor en arbeidskrise og synkende studenttall, er utfordringene knyttet til litteraturstudiet spesielt alvorlige. Ingen forsker har beskrevet disiplinens motsetninger med så stor autoritet som Guillory. I denne etterlengtede boken viser han hvordan studiet av litteratur har blitt organisert, fra en historisk kontekst til den moderne tidsalder, både før og etter profesjonaliseringen. Guillory avdekker hvordan denne tumultariske historien har blitt forsterket til varige trekk ved universitetene. Litteraturstudiet sliter fortsatt med forholdet mellom disiplin og profesjon, både i sin ambivalens overfor det litterære objektet og sin nervøse omfavnelse av en profesjonalitet som svikter disiplinens tilknytning til sin amatørmessige forgjenger: kritikken. Gjennom en serie tidsaktuelle essays gir "Professing Criticism" en skarp innsikt i denne vedvarende utfordringen.