«Cowboys and Indies» tar leseren med på en fascinerende reise gjennom musikkbransjens historie, fra de tidlige lydmaskinene på 1850-tallet til dagens digitale strømmetjenester. Boken gir liv til historiene om de ikoniske 'plateguttene' som har formet musikklandskapet. Vi møter på legender som John Hammond, som oppdaget Billie Holiday, Bob Dylan og Leonard Cohen, Sam Phillips og Berry Gordy, som grunnla henholdsvis Sun og Motown-platene, samt Chris Blackwell, som bragte Bob Marley og reggae inn i mainstream. Geoff Travis, mannen bak Rough Trade og lanseringen av The Smiths, og den sjangerbrytende produsenten Rick Rubin, kjent for sitt arbeid med artister som Run DMC, Red Hot Chili Peppers og Johnny Cash, får også sin plass i historien. Gareth Murphy har benyttet seg av over 100 intervjuer med legender innen musikkbransjen, kombinert med omfattende arkivforskning, for å avsløre hva som egentlig skjer bak kulissene når musikk blir laget og solgt. Han belyser også hvordan bransjen gjennomgår jevnlige, dramatiske endringer. Selv om vi i dag er kjent med den digitale revolusjonen, viser Murphy hvordan endringene på 1920-tallet, da radioen kom og børskrakket førte til en dramatisk nedgang i plateproduksjonen, banet vei for fremtidens musikkindustri.