Boken "In Search of Excellence" er en klassiker innenfor ledelse og forretningsutvikling, som i mange år har vært et obligatorisk verk for ledere, studenter og entusiaster i næringslivet. Den fortsetter å ha stor innflytelse på ledere og beslutningstakere verden over. Basert på en omfattende studie av førti-tre av Amerikas best drevne selskaper på tvers av ulike sektorer, inkludert forbruksvarer, teknologi og tjenester, avdekker boken åtte felles kjennetegn ved fremragende organisasjoner som bidro til deres suksess. Selv om mange av selskapene som omtales i boken har mistet sin konkurransefordel eller forsvunnet helt, har de åtte ledelsesprinsippene - hvert utdypet i egne kapitler - vist seg å være tidløse. Disse enkle sannhetene om forretningsdrift, så effektivt formulert av Peters og Waterman, beviser at ledelsens grunnprinsipper - fokus på mennesker, kunder og verdi, entreprenørskap og streben etter fortreffelighet - er like relevante i dag som de alltid har vært. "In Search of Excellence" er en grunnleggende forretningsbok, som helt klart fortjener en plass i bokhyllen til alle som ønsker å forstå hvordan man oppnår suksess i forretningsverdenen.