I denne informative og underholdende boken tar Peter D. Miller, grunnleggeren av det spennende feltet evolusjonær forbruk, leseren med på en reise for å avdekke hvordan vår biologiske arv påvirker vår hverdag som forbrukere. Selv om kultur spiller en viktig rolle, argumenterer Miller for at dype, medfødte evolusjonære krefter i stor grad formes av våre valg knyttet til mat, gaver, kosmetikk og klesstiler, som alle har til hensikt å gjøre oss mer attraktive for potensielle partnere. Han viser også hvordan kulturelle uttrykk som kunst, musikk og religion påvirkes av disse instinktene. Boken tydeliggjør at de fleste forbrukshandlinger kan knyttes til fire sentrale Darwinistiske drifter: overlevelse (vi foretrekker kaloririke matvarer), reproduksjon (vi bruker produkter som seksuelle signaler), slektskap (vi gir gaver til familiemedlemmer) og gjensidig altruisme (vi liker å gi gaver til nære venner). I tillegg belyser forfatteren de liknende atferdene som finnes mellom menneskelige forbrukere og en rekke dyrearter. Denne boken er et must for alle som ønsker å forstå de dype motivene bak våre forbrukervalg og hvordan de er knyttet til vår evolusjonære bakgrunn.